Documente principale

A. Declaratii si comunicate ministeriale:

1. Declaratia de la Sorbona (1998) (EN, RO)

2. Declaratia de la Bologna (1999) (EN, RO)

3. Comunicatul de la Praga (2001) (EN, RO)

4. Comunicatul de la Berlin (2003) (EN, RO)

5. Comunicatul de la Bergen (2005) (EN, RO)

6. Comunicatul de la Londra (2007) (EN, RO)

7. Comunicatul de la Leuven/Louvain-la-Neuve (2009) (EN, RO)

8. Comunicatul de la Budapesta/Viena (2010) (EN, RO)

 

B. Rapoarte Bologna Follow-up Group:

1. Stocktaking Report (2005)

2. Stocktaking Report (2007)

3. Stocktaking Report (2009)

 

C. Rapoarte ESU (European Students` Union):

1. Bologna With Students` Eyes (2003)

2. Bologna with Student`s Eyes (2005)

3. Bologna with Student`s Eyes (2007)

4. Bologna With Student`s Eyes (2009)

5. Bologna at the Finish Line (2010)

6. Enhancing Students` Contribution to Bologna Implementation – ESCBI (2010)

7. Cei 4 piloni ai miscarii studentesti (EN, RO)

8. Finantarea invatamantului superior (EN, RO)

9. Procesul Bologna Centrat pe student (EN, RO)

10. Carta drepturilor studentilor (EN, RO)

 

D. Rapoarte EUA (European University Association):

1. EUA Trends I (1999)

2. EUA Trends II (2001)

3. EUA Trends III (2003)

4. EUA Trends IV (2005)

5. EUA Trends V (2007)

6. EUA Trends 2010

Despre Procesul Bologna

Un proces de reforma europeana pentru imbunatatirea proaspatului creat Spatiu European al Invatamantului Superior

Noul obiectiv central al Procesului Bologna este de a imbunatati Spatiul European al Invatamantului Superior (SEIS), bazat pe cooperare internationala si schimb academic, care este atractiv pentru studentii si personalul European, precum si studentilor si personalului din alte parti ale lumii.

Proaspatul creat Spatiu European al Invatamantului Superior

  • faciliteaza mobilitatea studentilor, absolventilor si a personalului din invatamantul superior;
  • pregateste studentii pentru carierele lor viitoare si pentru o viata ca cetateni activi in societatile democratice, si va sprijini dezvoltarea personala a acestora;
  • ofera acces larg la educatie superioara de inalta calitate, bazata pe principii democratice si pe libertatea academica.

De ce este numit Procesul Bologna si cine participa?

Procesul Bologna este numit dupa Declaratia de la Bologna, care a fost semnata in orasul italian Bologna la 19 iunie 1999 de catre ministrii responsabili cu invatamantul superior din 29 de tari europene. Astazi, procesul Bologna uneşte 47 de tari – toate fiind parti la Conventia Culturala Europeana si angajate la obiectivele Spatiului European al Invatamantului Superior. O caracteristica importanta a Procesului Bologna – si cheia succesului sau – este ca aceasta implica, de asemenea, Comisia Europeana, Consiliul Europei şi UNESCO-CEPES, precum si reprezentanti ai institutiilor de invatamant superior, studenţi, personal, angajatori si agentii de asigurare a calitatii.

Care sunt reformele si despre ce este vorba?

  • Diplome usor de citit si comparabile, organizate intr-o structura pe trei cicluri (de exemplu, licenta-master-doctorat): Tarile stabilesc in prezent cadre nationale de calificari care sunt compatibile cu cadrul general al calificarilor pentru Spatiul European al Invatamantului Superior si definiesc rezultate ale invatarii pentru fiecare din cele trei cicluri.
  • Asigurarea calitatii in conformitate cu Standardele si liniile directoare pentru Asigurarea Calitatii in Spatiul European al Invatamantului Superior (ESG).
  • Corecta recunoastere a diplomelor straine si a altor calificari din invatamantul superior, in conformitate cu Consiliul Europei / Convenţia privind recunoasterea UNESCO.

Munca este, de asemenea, intreprinsa in domenii mai largi de relevanta ale societatii, precum legaturi intre invatamantul superior, cercetare si inovare; participare echitabila si invatare pe tot parcursul vietii.

Reformele in curs vor avea un impact puternic asupra modului in care invatamantul superior European se raporteaza la invatamantul superior din alte parti ale lumii, motiv pentru care Ministrii au adoptat o Strategie pentru Spatiul European al Invatamantului Superior in context mondial.

1 2