Săptămâna Bologna în Universități
Prin proiectul Saptamana Bologna (n.b. desfasurat in 2006) in Universitati ne-am propus sa schimbam mentalitati si metode de predare si sa crestem calitatea in invatamantului romanesc.
Oportunitatea consta in faptul ca procesul de reforma (Procesul Bologna) este in desfasurare si la nivel european, iar Romania a aderat inca de la inceput, din 1999 la acesta. Reformele Procesului Bologna ofera cateva instrumente de schimbare care, daca vor fi implementate corect, vor produce efectele pozitive pe care le asteptam de mult.
Provocarea consta in implementarea corecta a reformelor care implica atat schimbari structurale, cat si transformari mai profunde, la nivelul atitudinilor si comportamentelor profesorilor si studentilor.
Problema pe care o ridicam este aceea ca Procesul Bologna este perceput vag si cateodata gresit in mediul academic romanesc, motiv pentru care nu are sustinere.
Proiectul s-a desfasurat in 18 universitati, avand 3 etape. In prima etapa, reprezentantii studentilor si-au propus sa afle, in cadrul unei sesiuni de formare de doua zile, cum ar trebui implementate corect reformele Procesului Bologna. A doua etapa a presupus organizarea, in fiecare universitate, a Saptamanii Bologna, in cadrul careia au fost distribuite scrisori pentru profesori, brosuri pentru studenti, au fost impartite stikere si promovat concursul pentru studenti prin afise si fluturasi. De asemenea, am promovat proiectul on-line si la sfarsit, in fiecare universitate, a avut loc o dezbatere la nivel local pe tema implementarii Procesului Bologna. La final, a urmat o analiza in cadrul unei dezbateri la nivel national privind implementarea Procesului Bologna. In cadrul acestei dezbateri au fost prezentate rezultatele proiectului, Cartea Neagra a Procesului Bologna si un clasament al universitatilor in privinta implementarii reformelor Bologna.
Succint, Saptamana Bolona in Universitati a avut urmatoarele
…OBIECTIVE:
– Informarea unui numar de 100 000 de studenti in privinta implicatiilor Procesului Bologna in viata de zi cu zi a studentului roman;
– Cresterea gradului de constientizare a peste 600 de lideri ai studentilor in privinta oportunitatilor oferite de Procesul Bologna in fiecare universitate si a rolului pe care il au studentii in implementarea reformelor;
– Cresterea gradului de constientizare in randul profesorilor asupra actiunilor ce trebuie intreprinse pentru implementarea Procesului Bologna;
– Atragerea atentiei comunitatii academice, a mass-mediei si a societatii in general asupra implementarii deficitare a reformelor in universitatile romanesti.
si urmatorul
…IMPACT SCONTAT:
– Cresterea numarului initiativelor de implementare a reformelor Procesului Bologna din partea profesorilor, a organizatiilor studentesti, a reprezentantilor studentilor si a studentilor in general.
– Cresterea presiunii asupra institutiilor de invatamant superior pentru implementarea corecta si completa a Procesului Bologna.